آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، مجموعه ای از قواعد و مقرراتی است که نحوه رسیدگی به شکایات و اعتراضات مردم نسبت به تصمیمات و اقدامات دستگاه های اجرایی را تعیین می کند. این آیین دادرسی در سال 1392 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در حال حاضر در حال اجرا است.
آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، شامل 12 باب و 163 ماده است. این آیین دادرسی، صلاحیت دیوان عدالت اداری، نحوه رسیدگی به شکایات، اعتراضات و تقاضاها، صدور رای و اجرای آرا را تعیین می کند.
صلاحیت دیوان عدالت اداری، رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به تصمیمات و اقدامات دستگاه های اجرایی است که خلاف قانون یا شرع یا خارج از حدود اختیارات مقام تصویب کننده آنها باشد.
شیوه رسیدگی به شکایات در دیوان عدالت اداری، به صورت تجدیدنظری است. یعنی، شاکی باید ابتدا شکایت خود را به دستگاه اجرایی مربوطه ارائه دهد و در صورتی که دستگاه اجرایی به شکایت رسیدگی نکرد یا شکایت را رد کرد، شاکی می تواند به دیوان عدالت اداری شکایت کند.
دیوان عدالت اداری، در رسیدگی به شکایات، ابتدا بررسی می کند که آیا شکایت در صلاحیت دیوان است یا خیر. در صورتی که شکایت در صلاحیت دیوان باشد، دیوان عدالت اداری، شکایت را بررسی می کند و در صورتی که تصمیم یا اقدام دستگاه اجرایی خلاف قانون یا شرع یا خارج از حدود اختیارات مقام تصویب کننده آن باشد، رای به ابطال آن می دهد.
رأی دیوان عدالت اداری، قطعی و لازم الاجرا است. یعنی، دستگاه اجرایی باید رأی دیوان عدالت اداری را اجرا کند و در صورتی که رأی دیوان عدالت اداری را اجرا نکند، متخلف محسوب می شود و به مجازات های قانونی محکوم می شود.
بدون دیدگاه